Dn artikel om en ung 17 åring

Hon har också blivit utsedd till ett av 20 svenska stjärnskott av Veckans Affärer och blev årets ungdomsentreprenör 2014.

 
 

Läsarreaktioner

  • 358
  • 7
  • 1
  • 1

Fakta. Negin Azimis tips

Så lyckas du som ung entreprenör

1. Jobba med självförtroendet, tro på dig själv och att du klarar att lyckas.

2. Var beredd på hårt arbete.

3.  Tacka ja till gratisjobb om du tror att det kan leda till nya kontaker och möjligheter, men fortsätt inte för den skull att alltid jobba gratis.

4. Engagera dig i något du tycker är spännande.

5. Ta hjälp av andra, mer erfarna personer.

6. Tävla inte mot någon annan än dig själv.

Om du är ung och vill lyckas som entreprenör gäller det att jobba hårt och våga tro på din idé, menar Negin Azimi. Vid 17 års ålder arbetar hon som föreläsare och pratar om entreprenörskap, integration och hur ungdomar ska få ta mer plats i samhället.

Om du är ung och vill lyckas som entreprenör gäller det att jobba hårt och våga tro på din idé, menar Negin Azimi. Vid 17 års ålder arbetar hon som föreläsare och pratar om entreprenörskap, integration och hur ungdomar ska få ta mer plats i samhället.

Den 8 oktober var Negin Azimi arrangör för evenemanget TedxYouth i Stockholm. TedxYouth, som vänder sig till unga inspirationstalare, arrangeras varje år i flera länder och med sina 17 år blev Negin Azimi världens yngsta arrangör. Hennes event lockade 600 besökare och temat för kvällen var ”Shaping the future” (Skapa framtiden). Det syftade till att inspirera unga att ta sina intressen till nästa nivå. Diverse talare pratade om hur man kan göra för att få jobba med det man älskar.

Negin Azimi arbetar annars som föreläsare vid sidan av gymnasiestudierna. Vägen till att få jobba med det hon vill har inte varit helt enkel. När Negin Azimi var tre år flyttade hon med sin mamma och syster från Iran till Sverige. De blev placerade i en Stockholmsförort och trots att hennes mamma är utbildad arkitekt hade hon svårt att få jobb.

– Jag är väldigt tacksam över att vi fick komma till Sverige, men jag kände från tidig ålder ett utanförskap. Det var stor skillnad mellan mig och mina jämnåriga vänners vardag. Men de skillnaderna blev också en drivkraft.

Att Negin Azimi redan tidigt under sin skoltid var driven och utåtriktad var något som inte alltid gick hem hos vissa lärare.

–  Jag fick höra flera gånger att jag var ett ”problembarn”, eftersom jag inte satt tyst utan tog för mig på lektionerna. De kanske hade svårt att acceptera att jag hade ett typiskt ”grabbigt” beteende.

Det vände när Negin Azimi sökte sig till Fryshuset där hon engagerade sig i olika projekt. Genom Fryshuset blev hon sedan erbjuden att gå en kurs hos Dale Carnegie i kommunikation och ledarskap.

– Det var den roligaste perioden i mitt liv. Jag träffade många spännande människor som var målinriktade och drivna.

Negin Azimi säger att första steget mot att lyckas som ung entreprenör är att bygga upp sitt självförtroende.

 

– Man måste tro på sig själv, sin idé och vara beredd på att jobba hårt. Ett misstag många gör är att de är för lata och tackar nej till ett gratisjobb. Men allt ger möjligheter, om inte annat skapar man nya kontakter.

Att det i Sverige finns många möjligheter att engagera sig är en hjälp på vägen, menar hon.

–  Man kan söka bidrag eller stipendier för att starta egna projekt och göra något man tycker är spännande. Sverige är ett fantastiskt land där många möjligheter ges, det gäller bara att ta dem.

Vid sidan av jobbet läser Negin Azimi andra året på ekonomilinjen på gymnasiet. Efter gymnasiet var planen tidigare att fortsätta läsa ekonomi på universitetet men den tanken har hunnit ändrats.

– Jag trodde att jag behövde en kandidatexamen i ekonomi för att komma någonstans i näringslivet, det kändes självklart. Nu vet jag att det inte är det jag vill och bara för att andra gör det betyder det inte att det är rätt, det gäller att lyssna på sig själv.

Blir folk provocerade över att du redan jobbar med det du vill?

–  Det har hänt att både jämnåriga och vuxna blivit provocerade. Människor som är avundsjuka ska man inte bry sig om utan det gäller att fokusera på sitt. Den enda jag tävlar mot är mig själv.

Vad vill du göra framöver?

–  Jag gör redan det jag älskar. Jag kommer vilja plugga vidare men jag vill arbeta som talare och föreläsare i framtiden med, säger Negin Azimi.